Wychowanie do życia w rodzinie . Nowa podstawa programowa .
Rozporządzenie MEN z dn.2 czerwca 2017r.
Cele kształcenia - wymagania ogólne
(Większość treści wpisuje się w spiralny układ programu tzn. zagadnienia poznane w klasach młodszych poszerza się i uzupełnia w klasach starszych).
I. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
II. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
IV. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
V. Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
VI. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
VII. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Treści nauczania wymagania szczegółowe
I. Rodzina. Uczeń:
1) wie, co składa się na dojrzałość do małżeństwa i założenia rodziny; zna kryteria wyboru
współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa i czynniki warunkujące trwałość i
powodzenie relacji małżeńskiej i rodzinnej;
2) rozumie, jakie miejsce zajmuje rodzina w społeczeństwie;
3) rozpoznaje typy struktury rodziny: rodzina wielopokoleniowa, rodzina pełna, rodzina
niepełna, rodzina zrekonstruowana;
4) wyjaśnia miejsce dziecka w rodzinie i jej rolę dla niego: w fazie prenatalnej, podczas
narodzin, fazie niemowlęcej, wczesnodziecięcej, przedpokwitaniowej, dojrzewania,
młodości, wieku średniego, wieku późnego;
5) potrafi komunikować swoje uczucia i budować prawidłowe relacje rodzinne;
6) wie, jak okazać szacunek rodzeństwu, rodzicom i dziadkom oraz docenić ich wkład w życie rodzinne; potrafi wymienić za co i w jaki sposób można wyrazić im wdzięczność;
7) rozumie, na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie; wie, jak komunikować uczucia, wyrażać pamięć, składać życzenia z okazji ważnych rocznic rodzinnych, imienin, urodzin, Dni Matki, Ojca, Babci i Dziadka, być uprzejmym i uczynnym każdego dnia;
8) zna i rozumie funkcje rodziny, np. prokreacyjna, opiekuńcza, wychowawcza oraz ich
znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka;
9) wyjaśnia, czego dotyczy i w czym przejawia się rodzinne wychowanie do miłości, prawdy, uczciwości, wychowanie patriotyczne, religijne, moralne;
10) przyswaja wartości i tradycje ważne w rodzinie, w tym wspólne świętowanie, organizacja i przeżywanie wolnego czasu;
11) zauważa i docenia formacyjną rolę rodziny w zakresie przekazywania wiedzy (o życiu, człowieku, świecie, relacjach międzyludzkich), kształtowania postaw, ćwiczenia umiejętności, tworzenia hierarchii wartości, uczenia norm i zgodnych z nimi zachowań;
12) zna i stosuje zasady savoir vivre’u zarówno wobec gości, jak i najbliższych członków rodziny;
13) wie, na czym polega instytucjonalna pomoc rodzinie w sytuacji: choroby, uzależnienia,
ubóstwa, bezrobocia, zachowań ryzykownych, problemów pedagogicznych,
psychologicznych, prawnych.
II. Dojrzewanie. Uczeń:
1) rozpoznaje zmiany fizyczne i psychiczne; zauważa i akceptuje zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju;
2) zna kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej; 3) rozumie, czym jest cielesność, płciowość, seksualność;
4) wskazuje różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców; 5) wyjaśnia, na czym polega identyfikacja z własną płcią;
6) zna zagrożenia okresu dojrzewania, takie jak: uzależnienia chemiczne i behawioralne, presja seksualna, pornografia, cyberseks, prostytucja nieletnich; potrafi wymienić sposoby profilaktyki i przeciwdziałania;
7) omawia problemy wieku młodzieńczego i sposoby radzenia sobie z nimi;
8) rozumie, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym; potrafi przedstawić istotę: koleżeństwa i przyjaźni, sympatii młodzieńczych, pierwszych fascynacji, zakochania, miłości; zwraca uwagę na potrzebę i wartość wzajemnego szacunku, udzielania pomocy, empatii i współpracy;
9) uczestniczy w podziale obowiązków; korzysta z pomocy innych i sam jej udziela; potrafi dzielić czas pomiędzy pracę i rekreację; wie jak tworzyć atmosferę świętowania;
10) przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka, wymienia osoby uznane za autorytety przez innych i siebie.
III. Seksualność człowieka. Uczeń:
1) określa pojęcia związane z seksualnością: męskość, kobiecość, komplementarność, miłość, wartość, małżeństwo, rodzicielstwo, odpowiedzialność; wyjaśnia na czym polega i czego dotyczy integracja seksualna;
2) rozumie znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi;
3) określa główne funkcje płciowości, takie jak: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, a także wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna i komplementarna współpraca płci;
4) rozumie, na czym polega prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa;
5) wyjaśnia, na czym polega odpowiedzialność mężczyzny i kobiety za sferę seksualną i prokreację;
6) charakteryzuje związek istniejący pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i
odpowiedzialnością; omawia problemy związane z przedmiotowym traktowaniem
człowieka w dziedzinie seksualnej;
7) potrafi wymienić argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za
inicjacją seksualną w małżeństwie;
8) przedstawia przyczyny, skutki i profilaktykę przedwczesnej inicjacji seksualnej;
9) zna choroby przenoszone drogą płciową; rozumie ich specyfikę, rozwój i objawy; wie,
jakie są drogi przenoszenia zakażenia; zna zasady profilaktyki; 10) potrafi wymienić
różnice pomiędzy edukacją a wychowaniem seksualnym; 11) potrafi scharakteryzować i
ocenić różne odniesienia do seksualności: permisywne, relatywne i normatywne; 12)
rozumie wartość trwałości małżeństwa dla dobra rodziny.
IV. Życie jako fundamentalna wartość. Uczeń:
1) wyjaśnia, co to znaczy, że życie jest wartością;
2) rozumie, na czym polega planowanie dzietności rodziny; wie, jakie aspekty należy
uwzględnić przy podejmowaniem decyzji prokreacyjnych;
3) zna zasady przygotowania kobiet i mężczyzn na poczęcie dziecka oraz rozumie,
czym jest odpowiedzialne rodzicielstwo;
4) wyraża postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia do
naturalne śmierci;
5) zna fazy psychofizycznego rozwoju człowieka w okresie prenatalnym i postnatalnym;
orientuje się w czynnikach wspomagających i zaburzających jego psychiczny, fizyczny,
duchowy i społeczny rozwój;
6) rozumie, czym jest opieka prekoncepcyjna i prenatalna uwzględniająca zdrowie ojca, matki
i dziecka, formy prewencji, profilaktyki i terapii;
7) ma szacunek dla ludzkiego ciała; zna podstawy higieny; troszczy się o zdrowie: właściwe
odżywianie, odpowiedni strój, sen i aktywność fizyczną;
8) pozytywnie odnosi się do osób z niepełnosprawnością, widząc w nich wartościowych
partnerów w koleżeństwie, przyjaźni, miłości i rodzinie;
9) wyraża troskę o osoby chore i umierające; zachowuje pamięć o zmarłych, współtowarzyszy
bliskim w przeżywaniu żałoby.
V. Płodność. Uczeń:
1) wie, że płodność jest wspólną sprawą kobiety i mężczyzny;
2) potrafi przedstawić fizjologię płodności i wymienić hormony warunkujące płodność kobiet i
mężczyzn;
3) zna metody rozpoznawania płodności, ich przydatność w planowaniu rodziny i diagnostyce
zaburzeń;
4) przedstawia problem niepłodności; określa jej rodzaje, przyczyny, skutki; wyjaśnia na czym
polega profilaktyka i leczenie;
5) definiuje pojęcie antykoncepcji i wymienia jej rodzaje, dokonuje oceny stosowania
poszczególnych środków antykoncepcyjnych w aspekcie medycznym, psychologicznym,
ekologicznym, ekonomicznym, społecznym i moralnym;
6) zna różnice między antykoncepcją a naturalnym planowaniem rodziny, zapłodnieniem in
vitro a naprotechnologią;
7) rozumie, czym jest ciąża i poród oraz jak powinno wyglądać przyjęcie dziecka jako nowego
członka rodziny;
8) potrafi wyjaśnić rolę i zadania szkół rodzenia oraz wartość naturalnego karmienia;
9) wie, jak istotne znaczenie, zarówno w aspekcie medycznym, psychologicznym, jak i
społecznym ma gotowość członków rodziny na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością;
10) rozumie sytuację rodzin mających trudności z poczęciem dziecka i doświadczających
śmierć dziecka przed narodzeniem;
11) wie, czym jest adopcja i rodzina zastępcza oraz jakie jest ich znaczenie dla dzieci, rodziców
i społeczeństwa.
Treści realizowane w klasie IV
- Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny
- Witaj w domu –funkcje prokreacyjna i opiekuńcza
- Zasady i normy – funkcje wychowawcza i socjalizacyjna
- Miłość, która scala, czyli funkcje psychiczno-uczuciowa i kontrolna
- Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno- towarzyska, kulturowa i ekonomiczna
- Człowiek istota płciowa
- Przekazywanie życia
- Przekazywanie życia
- U progu dojrzewania
- Rodzi się dziecko
- Intymność
- Obrona własnej intymności
- Koleżeństwo
- Dobre wychowanie
- Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy
Treści realizowane w klasie V
- Gdzie dom ,tam serce twoje
- Rodzina-moje okno na świat
- Emocje i uczucia
- Porozmawiajmy
- Święta coraz bliżej
- Zaplanuj odpoczynek
- Mądry wybór w świecie gier
- Uprzejmość i uczynność
- Poszukiwany przyjaciel
- Moje ciało
- Dojrzewam
- Dbam o higienę
- Zdrowy styl życia
- Zrozumieć siebie i innych
Treści realizowane w klasie VI
- Z rodziny się nie wyrasta
- Rodzinne wychowanie
- Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności
- Sztuka rozmowy
- Gdy trudno się porozumieć
- Czy wszyscy tak robią?
- Zarządzanie sobą
- Mój styl to zdrowie
- Dojrzewam do kobiecości
- Dojrzewam do męskości
- Mam swoją godność
- Media- wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie
- Stalking, hejting, cyberprzemoc
- Jak mogę ci pomóc?
- Czasami pod górkę
Treści realizowane w klasie VII
- Rozwój człowieka
- Dojrzałość co to znaczy
- Dojrzewanie – rozwój fizycznych
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania
- Pierwsze uczucia
- Przekazywanie życia
- Mężczyzna i kobieta, układ rozrodczy
- Czas oczekiwania
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo
- Komunikacja w rodzinie
- Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania
- Utrata wolności. Zagrożenia, uzależnienia chemiczne
- Uzależnienia behawioralne
- Ludzie drogowskazy
Treści realizowane w klasie VIII
- Budowanie relacji międzyosobowych
- Na początek zakochanie
- O etapach i rodzajach miłością
- Rozwój psychoseksualny człowieka
- Seksualność człowieka
- Przedwczesna inicjacja seksualna
- Choroby przenoszone drogą płciową
- AIDS
- Metody rozpoznawania płodności
- Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
- Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka
- Inicjacja seksualna. Czy warto czekać
- Dojrzałość do małżeństwa
- Wobec choroby, cierpienia i śmierci