Klasa 3B pod czujnym okiem wychowawczyni Justyny Siekiery realizuje rządowy projekt „Laboratoria przyszłości”, który umożliwia uczniom opanowanie podstaw przedmiotów STEAM i przyswojenie niezbędnych w XXI wieku umiejętności, by mogli zostać architektami innowacyjnych rozwiązań przyszłości. Klasa trzecia korzysta z zestawu klocków Lego SPIKE PRIME, które wprowadzają młodszego ucznia do robotyki, inżynierii i kodowania. Na pierwszym spotkaniu uczniowie zapoznali się z klockami i ich poszczególnymi elementami. Sprawdzili jak działa matryca świetlna i silniki. Następnie przystąpili do budowania skoczka- robota poruszającego się w nietypowy sposób. Tutaj przydała się umiejętność czytania instrukcji i współpraca między uczniami. Po zbudowaniu robota ułożyli wspólnie skrypt umożliwiający robotowi poruszanie się. Niektóre skoczki poruszały się w tył, jednak dzieci szybko znalazły rozwiązanie problemu. Na następnym spotkaniu uczniowie zmodyfikują swoje skoczki, proponując inne rozwiązanie na sposób poruszania się robota.
Laboratoria przyszłości- LEGO SPIKE PRIME
- 8
Co potrafi zaprogramowany Photon?
Przygoda z programowaniem rozpoczyna się od klasy pierwszej - jest uwzględniona w podstawie programowej edukacji informatycznej. Uczniowie klasy Ia pod kierunkiem wychowawcy Aleksandry Schoen-Kamińskiej po raz kolejny wykorzystali roboty Photony, pozyskane dzięki rządowemu programowi Laboratoria Przyszłości. Dzięki programowaniu pierwszoklasiści rozwijali umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania. Rozwijali też kompetencje społeczne, poprzez kształcenie umiejętności pracy zespołowej. Uczniowie korzystali z aplikacji Draw, która pozwoliła kreślić na tablecie trasę robota. Photon odtwarzał ją na puzzlach. Musieli bacznie obserwować ilość pól do dyspozycji na puzzlach, by prawidłowo wyznaczyć drogę np. od obrazka do literki (żaba - ż), od obrazka do koloru (żaba - zielony). Ważną umiejętnością z zakresu edukacji matematycznej było utrwalenie strony lewej i prawej w odniesieniu do robota. Dzieci wykorzystywały też czujniki zmiany kolorów czułków i wydawania dźwięków. Photon jest fantastycznym narzędziem pozwalającym zdobywać i utrwalać kolejne wiadomości i umiejętności.
6
Nowy plan lekcji
Informujemy, że w zakładce PLAN LEKCJI znajduje się już plan po korektach, obowiązujący od poniedziałku 3.10.2022r. Prosimy o zapoznanie się ze zmianami.
Dyrekcja szkoły
Będzie się działo!
Dzień Głośnego Czytania
Obchodzimy dzisiaj Dzień Głośnego Czytania, Światowy Dzień Serca- Czytamy z Sercem-. Zapraszamy na obejrzenie wystawy- książki, prace plastyczne wykonane przez uczniów uczęszczających na świetlicę (pokazują również symbol swojego serca) pod kierunkiem nauczycieli świetlicy . Czytamy, czytamy...- klasa ll c pokazuje wszystkim symbol serca, słucha swojego serca, słucha czytanej książki - Widłak W. , Dwa serca anioła. Maria Kluk
5
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH W NASZEJ SZKOLE
- 12
MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH W NASZEJ SZKOLE
26 września br. obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języków Obcych. Celem akcji było wzbudzenie zainteresowania językami obcymi, rozszerzanie umiejętności językowych, rozwijanie pomysłowości i kreatywności naszych uczniów a także integrowanie młodzieży szkolnej.
Z tej okazji w holu szkolnym oraz na I piętrze pojawiły flagi państw europejskich a także wystawy prac uczniowskich w postaci fiszek językowych prezentujących różne przedmioty, osoby, zwierzęta w języku angielskim i niemieckim. W różnych miejscach naszej placówki pojawiły się angielskie oraz niemieckie nazwy poszczególnych pomieszczeń szkolnych, a na drugim piętrze można było podziwiać wystawę wyrazów dźwiękonaśladowczych. Ponadto, podczas przerw lekcyjnych uczniowie mogli posłuchać oraz potańczyć do wielu zagranicznych piosenek.
Niezwykle ważnym elementem przedsięwzięcia był quiz językowy przygotowany dla uczniów naszej szkoły. W ramach quizu uczniowie udzielali odpowiedzi na 15 pytań wielokrotnego wyboru - m.in. mieli za zadanie wskazać z jakiego języka obcego pochodzą określone zwroty i słowa lub znać ciekawostki nt. tych języków. Pytania były umieszczone w różnych częściach szkoły więc uczniowie nie tylko mieli za zadanie je odnaleźć ale także podać poprawną odpowiedź na specjalnie przygotowanych kartach odpowiedzi.
Nad całością czuwali nauczycie języków obcych – pani Anna Krasnodemska, pani Anna Krutel, pani Agnieszka Kuchcińska, pani Anna Teodorowicz oraz pan Piotr Gorzelak. Osobne podziękowania należą się pani Aleksandrze Schoen-Kamińskiej oraz pani Małgorzacie Kossak za nieocenioną pomoc w przygotowanie pytań na quiz. Słowa uznania należą się również uczniom, którzy okazali wielką pomoc przy organizacji dnia. Są to Filip Hryncewicz oraz Julian Strzelec z klasy VI a za przygotowanie oprawy muzycznej oraz Martyna Szałowska, Cyprian Sikorski, Roksana Winnicka z klasy VIII a oraz Natalia Nowaczyk i Tomasz Szweda z klasy VIII d za pomoc w przeprowadzeniu quizu językowego.Zapraszamy do obejrzenia zdjęć oraz zapoznania się z pytaniami (wraz z odpowiedziami) quizu językowego.
ODPOWIEDZI DO QUIZU WIEDZY O JĘZYKACH OBYCH
PYTANIE NR 1: ‘KALIMERA’ OZNACZA ‘DZIEŃ DOBRY’. Z JAKIEGO JĘZYKA POCHODZI TEN ZWROT?
A)PORTUGALSKIEGO
B)LITEWSKIEGO
C)GRECKIEGO
D) WŁOSKIEGOPYTANIE NR 2: ‘TI AMO’ OZNACZA ‘KOCHAM CIĘ’. JAKI TO JĘZYK?
A) WŁOSKI
B) FRANCUSKI
C) HISZPAŃSKI
D) CZESKIPYTANIE NR 3: „JE T’AIME” TO ‘KOCHAM CIĘ”. W JAKIM TO JĘZYKU?
A)FRANCUSKIM
B)TURECKIM
C)DUŃSKIM
D)WĘGIERSKIMPYTANIE NR 4: „OBRIGADO” ZNACZY „DZIĘKUJĘ”. Z JAKIEGO JĘZYKA POCHODZI TO SŁOWO?
A)WŁOSKIEGO
B)PORTUGALSKIEGO
C)CHORWACKIEGO
D)NIDERLANDZKIEGOPYTANIE NR 5:„THANK YOU!” – JAKI TO JĘZYK?
A)WĘGIERSKI
B)NIEMIECKI
C)NORWESKI
D)ANGIELSKIPYTANIE NR 6: „ALLES KLAR” - JAKI TO JĘZYK?
A)UKRAIŃSKI
B)ESTONŚKI
C)NIEMIECKI
D)GRECKIPYTANIE NR 7: Z JAKIEGO JĘZYKA POCHODZI SŁOWO ‘MOLIM’ CZYLI ‘PROSZĘ’?
A)BUŁGARSKIEGO
B)CHORWACKIEGO
C)WĘGIERSKIEGO
D)SŁOWACKIEGOPYTANIE NR 8: MIEKSZANIEC JAKIEGO KRAJU PRZYWITA SIĘ Z NAMI MÓWIĄC ‘HOLA!” ?
A)LITWY
B)SZKOCJI
C)TURCJI
D)HISZPANIIPYTANIE NR 9: W KTÓRYM Z TYCH PAŃSTW JĘZYK NIEMIECKI JEST JĘZYKIEM URZĘDOWYM?
A)AUSTRIA
B)ANGLIA
C)CZECHY
D)HOLANDIAPYTANIE NR 10: KTÓRY JĘZYK JEST NAJCZĘŚĆIEJ UŻYWANYM JĘZYKIEM OJCZYSTYM W UNII EUROPEJSKIEJ?
A)ANGIELSKI
B)NIEMIECKI
C)FRANCUSKI
D)POLSKIPYTANIE NR 11: KTÓRY EUROPEJSKI KRAJ POSIADA NAJWIĘCEJ (AŻ 4!) JĘZYKÓW URZĘDOWYCH?
A)FINLANDIA
B)SZWECJA
C)SZWAJCARIA
D)LUKSEMBURGPYTANIE NR 12: ‘AHOJ’ CZYLI ‘CZEŚĆ’ LUB ‘DO ZOBACZENIA’ POWIE DO NAS MIESZKANIEC:
A)SŁOWENII
B)CZECH
C)HISZPANII
D)LITWYPYTANIE NR 13: W KTÓRYM JĘZYKU SŁOWO ‘IGEN’ OZNACZA ‘TAK’?
A)FRANCUSKIM
B)SERBSKIM
C)MACEDOŃSKIM
D)WĘGIERSKIMPYTANIE NR 14: CO OZNACZA ANGIELSKI ZWROT „DON’T WORRY!” ?
A)NA ZDROWIE
B)PRZEPRASZAM
C)WSZYSTKIEGO NAJLEPSZEGO
D)NIE MARTW SIĘPYTANIE NR 15: CO ZNACZY NIEMIECKIE SŁOWO ‘BITTE’?
A)PROSZĘ
B)WITAJ
C)ŚWIETNIE
D)OCZYWIŚCIE
Gdzie słychać głoskę "o"?
Uczniowie klasy Ia poznali już literę o. Utrwalając analizę i syntezę wzrokowo - słuchową wykorzystali nowe klocki
Kid K'nex education, zakupione w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Korzystając z gotowych instrukcji ułożenia rozmaitych zwierząt odszukali te, w nazwach których występowała głoska "o". I tak pojawiły się: motyle, komary, słonie i biedronki. Dzieci dzieliły nazwy tych zwierząt na sylaby i głoski, wskazywały miejsce położenia "o" w modelach wyrazów. Ponadto opisywały wygląd tych zwierząt w naturze. Zajęcia zostały przeprowadzone pod kierunkiem wychowawcy Aleksandry Schoen-Kamińskiej.13
ZAPROSZENIE
Biblioteka
Nasza szkoła otrzymała dotację w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-25.
Głównym celem Programu jest wzmocnienie czytelnictwa w Polsce oraz modernizacja bibliotek.
Za Priorytet 3, czyli zakup nowości do placówek wychowania przedszkolnego, bibliotek szkolnych i pedagogicznych odpowiada Ministerstwo Edukacji i Nauki.
W roku szkolnym 2021- 22 wypełniłyśmy wniosek o dofinansowanie. Otrzymałyśmy kwotę 15 000,00 złotych. Po uprzednich konsultacjach- nauczyciele, uczniowie, rodzice- Rada Rodziców, Biblioteka Pedagogiczna, Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna- zamówiłyśmy książki. Łącznie kupiłyśmy 631 książek. Nowości wydawnicze- książki dla młodszych i starszych uczniów, literatura popularno- naukowa oraz lektury.
Zapraszamy do biblioteki – „ Kiedy przeczytam nową książkę, to tak, jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem- to tak, jakbym spotkał się ze starym przyjacielem” ( przysłowie chińskie)
Maria Kluk, Beata Grygorcewicz
DZIEŃ KROPKI – DOT DAY
- 8
15 września obchodziliśmy w naszej szkole międzynarodowy Dzień Kropki. Wydarzenie to ma promować i podkreślać kreatywność oraz pomysłowość uczniów a także odkrywać ich talenty. Skąd wziął się ten niezwykły dzień? Amerykański pisarz i ilustrator książek dla dzieci Peter H. Reynolds w 2003 roku wydał książeczkę pod tytułem “The Dot” czyli “Kropka”. Jej bohaterką jest mała Vashti, która dzięki malutkiej kropce i wspaniałej, mądrej nauczycielce plastyki uwierzyła w swoje możliwości.
Z okazji tego dnia uczniowie naszej szkoły przygotowali specjalne „kropki” na których można było w ciekawy sposób (np. poprzez rysunek) przedstawić swoje mocne strony a także zainteresowania. W przygotowanie kropek zaangażowali się zarówno młodsi uczniowie - m.in. uczęszczający do świetlicy szkolnej (pod okiem pani Doroty Graj) oraz uczniowie klasy III C (opiekun – pani Katarzyna Sykutera-Świerczyńska) a także nieco starsi – m.in. klasa VI A (opiekun – pani Małgorzata Kossak), klasa VI C (opiekun – pani Anna Teodorowicz) oraz klasa VI B (opiekun - pani Justyna Waszak). Podpisane kropki były przyczepiane podczas przerw śródlekcyjnych na tablicę znajdującą w holu naszej szkoły tworząc unikatowe i oryginalne drzewo talentów. Nad tworzeniem kompozycji czuwały przedstawicielki Samorządu Uczniowskiego – uczennice klasy VIII C: Maria Garska Aleksandra Lus, Iga Mays, Hanna Pankau, Natasza Skrzypczak, Julia Środa, Barbara Zadrożna, Iga Zaremba. Wielu uczniów uczciło Dzień Kropki posiadając ubiór w kropki lub grochy a także miało możliwość pomalowania twarzy, oczywiście w kropki! Osobne podziękowania należą się pani Beacie Foszcz (wychowawczyni klasy I C) za przygotowanie się „kropkowego” drzewa talentów oraz wszystkim paniom wychowawczyniom klas I-III (p. Aleksandra Schoen-Kamińska, p. Małgorzata Kurowska, p. Beata Foszcz, p. Maria Konik, p. Beata Sielecka, p. Magdalena Kozłowska, p. Agata Kin, p. Katarzyna Adamczyk, p. Dorota Wojtkiewicz-Kraska, p. Justyna Siekiera, p. Katarzyna Sykutera-Świerczyńska) za wielkie zaangażowanie swoich podopiecznych w obchody Dnia Kropki. Wszystkim zaangażowanym dziękujemy za wsparcie i pomoc!
Archiwum wydarzeń