W roku szkolnym 2017/2018 klasa 3d realizuje program w ramach Fundacji Uniwersytet Dzieci. Program nosi tytuł „ Pomysłowy rok”.
W ramach programu rozwijane są:
- umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania
-zapewnianie uczniom wszechstronnego rozwoju
- rozbudzanie i zaspokajanie naturalnej ciekawości poznawczej uczniów
Do tej pory zrealizowane zostały następujące tematy:
• „ Czy misia można spotkać w lesie”?
• „ Po co i komu potrzebne jest prawo”?
• „ Dlaczego mam katar i boli mnie gardło”?
• „ Jak przekazać tajną wiadomość”
10 kwietnia 2018r. realizowaliśmy temat „ JAK OCZYŚCIĆ BRUDNĄ WODĘ”.
Cel główny:
- uczeń wie, na czym polega mechaniczne oczyszczanie wody
Woda jest substancją niezbędną do życia i nie można jej niczym zastąpić. Stanowi ona środowisko życia dla każdej komórki i dla różnych organizmów wielokomórkowych. Jest niezbędna dla życia roślin, zwierząt i ludzi. Jak świadomie korzystać z zasobów wody, jak stworzyć domowej roboty filtr do jej oczyszczenia z zabrudzeń mechanicznych? Dzisiaj się tego dowiedzieliśmy. Podczas dzisiejszej lekcji uczniowie rozmawiali o konsekwencjach braku wody nie tylko dla człowieka, ale dla całej gospodarki. Co stałoby się ze światem gdyby zabrakło wody oraz dlaczego i jakie zanieczyszczenia znajdują się w wodzie. Przypomnieliśmy sobie wiadomości o naturalnych zbiornikach wodnych, oraz skąd bierze się woda z kranu.
Po części teoretycznej przystąpiliśmy do wykonania naszego zaplanowanego doświadczenia- czyli skonstruowania domowego filtra do oczyszczania zanieczyszczeń mechanicznych wody. Głównym jego założeniem jest przepuszczanie zanieczyszczonej wody przez kolejne warstwy filtrujące o stopniowo zmniejszającej się przepuszczalności, aby zatrzymać w miarę możliwości jak najwięcej zanieczyszczeń mechanicznych o różnej wielkości. Woda, którą uzyskamy będzie wyraźnie czystsza (będzie to widoczne gołym okiem), jednak nie będzie się nadawać do spożycia. Dzięki praktycznemu, aktywnemu działaniu dzieci wysunęły trafne wnioski i wiedzą już do czego służą filtry, dlaczego warto je tworzyć. Poznały również różne rodzaje filtrów , które mają na celu oczyszczanie wody z jakiegoś konkretnego składnika. Podczas wspólnej nauki i zabawy, były rozwijane umiejętności współpracy w grupie oraz naturalna ciekawość poznawcza uczniów.
Opracowanie
Katarzyna Adamczyk