Welcome Guest

Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich, 64-920 PIŁA, ul.Żeromskiego 41 - mail - sp6.pila@wp.pl


WYMAGANIA i PSO


MegaMisja


PROJEKT eTwinning KLASY IIA


FOTOGALERIA


WYPRAWKA 2017 2018


REKRUTACJA


#SUPERKODERZY


ECHA ŚWIETLICY

LEPSZA SZKOŁA


OŚRODEK ROZWOJU EDUKACJI


BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ


ASTANET

MOJE PODRĘCZNIKI

CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM

FILMY

CZAS NA SPORT

Online

Obecnie jest 53 gości i 0 użytkowników online.

Możesz zalogować się lub zarejestrować nowe konto.

Logowanie





 


Problemy z logowaniem?

Jeszcze nie masz konta?
·Zarejestruj się!
biologia: 2017.10.20 - NASZA MŁODZIEŻ POZNAŁA KOLEJNEGO CZLOWIEKA Z PASJĄ
biologia
Na świecie żyje wiele fascynujących gatunków zwierząt. W tej zacnej grupie na pewno jest miejsce dla niezwykłych owadów, jakimi są pszczoły. W dziedzinie biologii zwanej systematyką zaliczamy je do bezkręgowców, stawonogów i owadów. Muszę przyznać, że od dawna interesuje mnie tematyka życia społecznego i podziału obowiązków w pszczelim ulu. Nieprawdopodobna wręcz jest ich pracowitość (niemal 24 godziny/dobę – stąd powiedzenie: „pracowity jak pszczoła”). Przerażenie wywołuje u mnie udowodniony fakt stale zmniejszającej się liczby tych owadów w środowisku naturalnym. Biorąc pod uwagę, że zapylają o­ne ok. 70% roślin w przyrodzie, to aż strach pomyśleć, co stanie się z organizmami żywymi na Ziemi (na czele z człowiekiem), kiedy ich zabraknie…….

Od dawna szukałem kontaktu z osobą zajmującą się pszczelarstwem i zarazem potrafiącą ciekawe opowiadać o swojej pasji. Kiedy dowiedziałem się, ze tata pani Anny Jackowicz – na co dzień nauczycielki języka angielskiego w naszej szkole – od kilku lat zajmuje się bartnictwem poprosiłem o pomoc w zorganizowaniu spotkania z młodzieżą naszej placówki oświatowej. Pomimo tego, że rodzice pani Ani mieszkają przeszło 200 km od Piły, wierzyłem, że prędzej czy później do niego dojdzie. I miałem rację………

Pan Andrzej Wawrzyniak, wraz z małżonką, panią Krystyną (bardzo miła niespodzianka) odwiedzili naszą szkołę w piątek, 20 października. Spotkali się z młodzieżą klasy IIa, klasy z innowacją biologiczno – chemiczną. Nasi goście zaprezentowali wiele przedmiotów i przyrządów, bez których trudno by było wyobrazić sobie działania podejmowane przez pszczelarza. Pani Krystyna i pan Andrzej przywieźli ze sobą wiele słoików z różnymi rodzajami miodu. Nie zabrakło nawet pszczelarskiego stroju. Trochę żałowałem, że z możliwości spotkania nie mogli skorzystać uczniowie z drugiej klasy innowacyjnej, czyli IIIa. Niestety w tym czasie uczestniczyli w zajęciach otwartych poza murami naszej szkoły.

Wróćmy do piątkowych zajęć….. Już pierwsze minuty utwierdziły mnie w przekonaniu, iż nasz gość jest prawdziwym człowiekiem z pasją; jedną z osób, które nasza młodzież powinna – możliwie jak najczęściej - spotykać się na swojej edukacyjnej drodze. Pan Andrzej dzielił się swoim doświadczeniem i wiedzą w sposób bardzo rzeczowy i przyjemny dla ucha słuchacza. Poza tym informacje były przekazywane z pełnym zaangażowaniem prowadzącego, a to zawsze budzi szacunek u odbiorców. Najważniejsze było to, że uczniowie zostali wręcz „zasypani” wartościowymi dla ich wiadomościami. Dodam, że z kilkoma z nich zapoznałem się po raz pierwszy. Po prostu wcześniej o tych sprawach nie wiedziałem.

A teraz kilka szczegółów z piątkowej lekcji otwartej. Pan Andrzej Wawrzyniak na początku przybliżył budowę ula. Ramkę przywiezioną ze swojej pasieki zebrani mogli dotknąć i sprawdzić jej zapach. Z jednej ramki można zebrać 0,9 słoika miodu. W ulu żyje od około 40 tysięcy pszczół, a w tych o dużej jego produktywności nawet do 100 tysięcy!!! Wszystkie pszczoły w ulu pełnią różne funkcje. Są karmicielki, strażniczki, robotnice i trutnie. Tych ostatnich jest kilkanaście tysięcy. W okresie godowym zapładniają matkę – królową, ale na zimę muszą mieć się na baczności. Z powodu beztroskiego życia od wiosny do jesieni, w okresie zimowym są wyganiane z ula przez pozostałe pszczoły. W czasie swojego żywota jedna pszczoła wytwarza 1/3 łyżki miodu, okres zimy przetrwa zazwyczaj średnio 30 – 60% jego mieszkańców, a przyczyną stale zmniejszającej się liczby pszczół jest chemizacja rolnictwa. Czy wszystkie opryski roślin zawsze odbywają się po godzinie 21-ej, kiedy są o­ne w ulu? Niestety, nie (gdzie są współcześni ekolodzy???) Pszczoły bez matki nigdy nie opuszczą ula. Gdy jest w nim zbyt mało miejsca dla wszystkich owadów, matka może zapragnąć stworzyć nowy rój. Wtedy wybiera o­na osobniki najmłodsze i najsilniejsze i wylatuje ze starego ula. Za feromonami, czyli związkami zapachowymi matki może podążyć nawet 2/3 tych pracowitych bezkręgowców. Matka żyje 4 lata, ale zależy to od właściwego jej karmienia przez pszczoły – karmicielki. Dowiedzieliśmy się, że królową – matkę każdego roku się znakuje. Cel jest jasny. Pszczelarz w ten sposób szybciej może odszukać ją w tak licznym gronie mieszkańców ula. Znakuje się również same ule, aby wylatujące owady mogły bez kłopotów do niego powrócić. Dziewczęta i chłopcy mieli okazję degustacji wyjątkowego rodzaju miodu: miodu faceliowego. Ma wyjątkowy smak i barwę. Kilka chwil podyskutowaliśmy o zdrowotnym działaniu miodu lipowego, akacjowego, rzepakowego i wspomnianego wcześniej faceliowego. Muszę w tym miejscu artykułu pochwalić młodzież klasy IIa. Przygotowali interesujące pytania, na które pan Andrzej udzielał obszernych odpowiedzi. Słowa pochwały należą się Martynie Dubickiej, która z własnej woli i z entuzjazmem założyła odzienie pszczelarza. Poza tym uczniowie wykazali się wysokim poziomem koncentracji i uwagi.

Podsumowując: tego typu spotkania mają same zalety. Uczniowie byli bardzo zadowoleni, bo mieli okazję „zarazić się” od pana Andrzeja i pani Krystyny ich pasją i takimi cechami jak: systematyczność, sumienność, pracowitość i odpowiedzialność za swoje działania i decyzje. Kiedy wrócę pamięcią do przeszłości, pamiętam jak tych cech charakteru – oprócz rodziców, rzecz jasna – uczyli nas w szkole nauczyciele. I nikt nie narzekał. Dzisiaj osoba, która jest wymagająca wobec młodego człowieka jest uważana za ………………….? Rzecznik praw dziecka zastanawia się nad sensem zadań domowych dla uczniów. O tempora, o mores!!!!!

Jeszcze raz bardzo dziękuję Państwu za bardzo udane zajęcia z naszymi gimnazjalistami. Serdecznie, wspólnie z młodzieżą pozdrawiam. Osobne podziękowanie dla pani Anny Jackowicz za nieocenioną pomoc z organizacji spotkania. To nie koniec…… Oto zadanie domowe. Drodzy uczniowie odpowiedzcie na trzy pytania:

- Czym są tzw. brody w pszczelim ulu i co to jest wylotem?
- Jak odróżnić miód naturalny od sztucznego?
- Z czego wytwarzany jest miód spadziowy?


kilka fotek - kliknij zdjęcie w artykule
Piotr Gruntkowski

E-DZIENNIK

ZASTĘPSTWA


WAŻNE DOKUMENTY


KOMUNIKATY DYREKCJI


PSYCHOLOG SZKOLNY


ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE


PODRĘCZNIKI 2017 2018

LIGA CHEMICZNA


OBCHODY 30-LECIA


OSTATNI ALBUM


wieczor poezji - 03
Album: 2017.11.14 - Wieczór Poezji

BEZPIECZNE WAKACJE


WYBIERZ 6


WIRTUALNA GALERIA PRAC

ZAJĘCIA DODATKOWE


OLA WOJCIECHOWSKA


1% PODATKU


PROJEKT SWOI

Archiwum

Starsze artykuły

HOME | DOWNLOADS | SEARCH | TERMS OF USE | PRIVACY POLICY


mail administratora
prof.gondek@
gmail.com

Powered by the AutoTheme HTML Theme System
Page created in 0,290097 Seconds